September 19, 2010

sebelum bergeloranya lautan

Assalamualaikum semua.

Surut jua kemeriahan Syawal yg kita raikan. Kalau hari ni, semua anak2 rantauan sudah pun memulakan semula sesi pembelajaran setelah bercuti untuk berhari raya. Maka sepilah kembali rumah2 yg dulunya sepi tanpa anak yg di rantauan. Mak ayah kembali kesepian di rumah menanti saat beraya yg akan datang moga menyusul kembali. Namun itulah pengajaran yg perlu kita pelajari. Ia memberitahu kita bahawa riang itu tidak selalu menemani, dan sepi itu tidak juga selalu membelenggu. Ada tika ianya cerah, dan ada tika ianya malap. Sudah lumrah. Lumrahlah yg mengajar kita, bahawa hidup ini xsperti air di dalam tempayan. Selalu tenang. Tidak bergelombang. Tenang. Akan tetapi hidup kita ni samalah macam laut biru yg sentiasa berdepan dengan badai yg mengecam. Tidak selalu tenang, bahkan ada ketika ianya seakan empangan yg pecah arusnya, dan ada ketika ia tenang seakan dibelai angin yg mendendangkan lagu damai. Tenang. Tapi disini, saya tidak ingin mmbicarakan soalnya ributnya laut itu, akan tetapi falsafah disebalik geloranya laut itu.=)




Apa falsafahnya ye??
Hmm. Seronok jugak berfalsafah ni ye. Hehe. Amat unik. Combination antara alam dengan kehidupan. Kembali kepada di sebalik tenangnya laut sebentar tadi. Secara jelas dan mudahnya, pabila kita melihat laut, hanya satu perkara jer yg timbul di benak kita. Kedamaian disebalik kebiruan. Amat tenang dan damai jika melihat kepada laut itu. Airnya yg bergelora kecil berhempas2 keatas satu sama lain. Seakan sedang bergurau senda. Akan tetapi, seperti yg saya katakan tadi, ia xseperti itu selamanya. Akan ada suatu saat, angin badai akan membelah ketenangan arus, bahkan jika manusia ada disitu, mungkin tenggelam dibawah keributan arus yg membaham. Samalah seperti manusia. Tidak tenang selamanya. Akan ada ujian yg melintang di hadapan yg sentiasa menunggu. Lanjutan dari itu, Rasululllah SAW bersabda :

"Rebutlah lima perkara sebelum datngnya lima perkara lagi....

1) Rebutlah masa hidupmu sebelum masa matimu
2) rebutlah masa lapangmu sebelum masa sempitmu menjelma
3) rebutlah masa kayamu sebelum datangnya masa fakirmu
4) rebutlah masa sihatmu sebelum datangnya saat sakitmu
5) rebutlah masa mudamu sebelum masa tuamu memanggil




Sudah jelas bahwa hidup kita ni tidak selalu berkilauan seperti berlian, akan tetapi akan ada malapnya. Cuma masa itu yg melakarkannya. Bagaimana dan kenapa adanya ia bukan itu yg harus dipersoal. Sebaliknya, bagaimana untuk menghadapi itu adalah seharunya difikir. Ibarat kita ini sedang memasuki rancangan "Explorace" la katakan bahkan lebih dari itu. Segala halangan dan cabaran yg dihadapi, hanyalah rekaan manusia semata. Kita ini hanya peserta yg wajib menuruti segala peraturan dan halangan yg disediakan. Akan tetapi, hidup ini adalah aturan Penciptanya. YG mem"programme"kan segala aturcara kehidupan. Kalau sudah mengetahui bahwa hidup kita ini xselalu "mantain", maka langkah yg sepatutnya perlulah telah dicaturkan lebih awal. Agar tidak terjelopok ke tanah pabila berdepan dengannya kelak. Jadi, apa percaturan yg perlu dicaturkan??
Tepuk kepala tanyalah otak. Sesungguhnya otak itu dicipta dengan teknologi yg teramat tinggi, tidak setaraf dengan super- computer yg wujud sekarang ini. Malah lebih jauh maju daripada itu. Teramat maju. Jangan siakan teknologi yg telah Allah "programme"kan ke dalam otak kita.=)

Sesungguhnya telah wujud sekian lama penciptaan manusia lagi, suatu "software" yg telah di "install" kan dalam otak kita. Fitrah Insaniah.exe . Apa yg perlu dilakukan oleh "host" kepada otak itu adalah terus meng"update" software itu kepada versi "TAQWA INSIDE" dengan cip IMAN. Itulah cip yg teragung dan paling effective dalam mem"proses' data kehidupan suatu ciptaan yg bergelar manusia. Dengan cip itulah yg mengatur segala urusan "data Computing" samada memilih virus ataupun antivirus. Jika calculation yg dibuat oleh cip itu salah, maka viruslah yg menjadi option kpada HOST tersebut. Maka amatlah penting untuk setiap HOST itu meng"update"kan software itu daripada versi FITRAH INSANIAH kepada versi TAQWA INSIDE yg hanya dapat diperolehi hanya dengan memasang cip IMAN.



..TABARAKALLAHU AHSANUL KHAAALIQIIN..

No comments:

Post a Comment