November 24, 2011

Monolog si hati dengan akal...

Assalam dan Alhamdulillah. Dapat lagi peluang untuk mencoret serba sedikit di ruangan blog ni, walaupun dah lama tertinggal, mengusang dek debu2 sejarah.. Apapun kita memang perlu berterima kasih untuk segala pemberian yg tak terhingga oleh si Dia kepada kita sehingga ke saat ini. ALHAMDULILLAH.Mari sama2 kita berterima kasih buatNya.


Tapi, kenapa perlu berterima kasih?Bukan ke apa yg kita peroleh ni sebab usaha kita?

Hmm..ye ke disebabkan usaha kita?

Ye kot...errr..

Rasenya taklah. Sape cakap semuanya kita yang usaha?

Kita berusaha ke untuk dapatkan oksigen?

Kita berusaha ke untuk dapat minum air?

Kita berusaha ke untuk dapat melihat wajah ibu ayah kita?

Kita berusaha ke untuk dapat berjalan pergi ke kuliah @ sekolah?

Kita berusaha ke untuk dapat merasai rasa sedap masakan ibu kita?

Kita berusaha ke untuk menjamin kesihatan tubuh kita?

Kan jawapanya TAK. Betul tak?
^_^
DAh tu sape yang uruskan semuanya tu?

Hmm...nk tau sape yg menguruskan semua perkara tu?

Jawapannya, TUhan kita, yang menciptakan kita sebagai makhluk yg paling 'canggih'.

Yang juga menciptakan lapisan2 langit yg amat2 tinggi.

Yang menciptakan bumi yang indah. Yang 'menghiasi' alam dengan bebintang bersama rembulan.

ALLAH~^_^

Allah la yg membuat semua itu.

Dia lah juga yang menjaganya.Hehe..

Oleh itu  perlu tak kita berterima kasih?^^

Perlu lah kan~

Pastu ape yang perlu kita buat untuk terima kasih?

Hmm...mudah je..

Sebagai contoh, ape yg akan kita  buat untuk berterima kasih kpd mak ayah kita?

Hmmm..ape yer?

Mesti lah kita ingin menceriakan hati mereka kan..

Mstilah kita ingin mereka gembira dengan kita kan..

Mesti kita tidak ingin melihat mereka marah disebabkan kita kan?

Mesti kita tidak mahu melihat mereka sedih, menangis kerana kita  kan?

so, begitu lah jawabnya.

KIta jangan buat Allah marah kat kita..

Jangan buat Allah bencikn kita..

Jangan buat Allah berpaling dari kita ye..

bleh tak?^_^

tak payah kan..

Buat apa yg Allah suruh dan tinggal apa yg Allah larang/ tak suka...

Tapi kalau kita dah buat Allah marah kat kita? Macamana ye?

Hmmm..

Nak tau tak satu perkara?

 
Nak tau tak bahawa Allah itu suka mengampun dosa2 makhluknya..

Nak tahu tak Allah itu amat2 lah sayangkn kita?

Nak tahu tak, Allah itu amat2 mengharapkan kita untuk pulang ke pangkuannya?

Allah itu lebih suka untuk memasukkan hamba2Nya ke dalam Syurga tau, walaupun Allah juga 


^_^...Tak pe kalau tak tau.

Mulai sekarang, jangan lagi buat Allah marah, jangan lagi buat Allah kecewa dengan kita..

Allah sayang kat kita, pastu takkan kita tak sayang kat Dia?

Kan kan..

Allah....

Dia memang PEMURAH DAN PENYAYANG. MAHA PEMURAH DAN PENYAYANG.

Allah..

...
...
...
Betapa jahatnya aku ini, Engkau berikan aku segala2nya, apa yg aku pinta semuanya Engkau beri..

Apa yg aku sedih, semuanya Engkau basuhkan dengan air keriangan.

Segalanya2, engkau berikan kepadaku ya Allah.

Akan tetapi, aku sedikitpun tidak pernah kenal erti untuk berterima kasih kepadaMu.

Jahatkan aku ni?T_T

Ampunkan aku duhai tuhan yg maha penyayang...

Ampunkan aku duhai tuhan yg maha penyayang...

Ampunkan aku duhai tuhan yg maha penyayang...

aku ini memang makhluk yg engkau ciptakan sebgai yg mudah untuk lupa..

Lupa untuk berterima kasih.

lupa akan pemberian2Mu itu..

Mudah sekali untuk lupa.

Ampunkan aku duhai tuhan yg maha penyayang...

Satu saat lagi, engkau akan memanggilku balik..

Engkau akan tanya aku tidak cukupkah lagi segala nikmat yg Engkau berikan kepada ku.

Engkau akan tanya aku, adakah ada lagi tuhan Pencipta yg lebih baik dariMu?

Engkau akan tanya aku, adakah lagi pencipta yang lebih pemurah dariMu?

Adakah ada tuhan lain yang lebi baik sehingga kamu menderhakaiKu?

Pada saat itu, aku tidak mampu untuk menjawabnya, duhai tuhanku, duhai Penciptaku.

Hanya satu jawapan sahaja yang datang menemaniku.

TIDAK ADA TUHAN/ PENCIPTA SELAIN MU. DUHAI PENCIPTA SEKALIAN ALAM.

Tapi pada waktu itu aku sudah lagi tidak mampu berkata2.

Lidahku sudah engkau bisukan. Kerna dulu lidahku inilah yg kuat melafazakan 'dusta'.

Allahu rabbi...

Ampunkan aku duhai tuhan yg maha penyayang.....
Insaflah diri yg bernama INSAN.~
SEbelum Allah menanyakan soalan itu, alangkah baiknya jika kita menanyakannya dulu kepada diri kita.
Moga kita termasuk ke dalam golongan yg tahu erti terima kasih...^^


Dari hati kepada akal...
29 ZulHIjjah 1432H.