August 24, 2010

mulanya sebuah perjalanan..

Salam perawalan,

Alhamdulillah syukur setinggi awan hendaknya sama2 kita panjatkan ke hadrat yg Agung, Allah swt. Untuk mmbuka tirai kehidupan di dalam dunia pulisan blog ini, ingin sekali saya tampilkan suatu bikisan di sini untuk saudara2 sekalian sebagai satu perkongsian untuk kebaikan kita semua hendaknya, insya Allah. JAdi first of all, kata ahli falsafah, setiap yg wujud itu pasti ada pemulanya, melainkan zat yg Agung, baginya tiada permulaan. Kehidupan kita pon ada permulaan dan ada pengakhranya. MAka setiap kewujudan yang baik itu mestilah bercambah daripada benih yang baik. Sabda Rasululullah SAW, .."setiap perbuatan itu mestilah bertemankan niat...". Hmm, secara mudahnya, niat itulah yg akan memandu kita kelak samada utk menuju k arah simpang kanan atau simpang kiri. Simpang kanan itu adalah kesejahteraan dan yg kiri itu adalah kekusutan.





Jika di ambil satu contoh yang simple, misalnya berkaitan dengan perbuatan seharian kita seperti berjalan. Adakah saudara berjalan itu tanpa arah tuju??? Jika di tanya seseorang itu ke mana arah tujunya, lalu dia menjawab "entah", maka apa tanggapan saudara terhadap orang itu ya?? Dengan itu, memang x masuk akal jika kita buat sesuatu perkara itu tnpa niat atau bahasa modennya matlamat yang di tuju. Begitu juga sepertimana kisah penciptaan manusia pertama di dunia, Nabi Adam AS. Jika kita imbau kembali sejarah ketamudanan manusia pertama itu, apa yang kita perolehi? Apakah manusia pertama itu di ciptakan semata utk mencuba2?? BAhkan tidak. Allah SWt menciptakan Adam AS sebagai makhluk manusia pertama adalah semata2 utk taat kepadanya. Jelas di sana bahawa tujuan atau niat atau matlamat itu adalah xdapat d pisahkan daripada setiap perkara.



Jadi di sini, ingin saya ketengahkan bahawa niat itu amat penting dalam memandu kita dalam apa jua perbuatan. Maka hiasilah niat kita dengan permata2 agama supaya kelak kita beroleh kebaikan. Dalam post kali ini, saya benar2 berharap moga2 penulisan blog saya ini memberikan suatu kebaikan kepada kita, lebih2 lagi kepada agama yang kita support dan dokong bersama2 ini. Ingatlah wahai saudara2 sekalian, Allah itu bersifat dgn maha Lemah lembut dan Bengis. Jika kita tidak melanggari apa yg telah di gariskan, maka Allah itu Maha lemah lembut, tapi ingat, jika kita melanggarinya, takutlah bahwa Allah itu Maha Bengis.


Akhir kalam, mohon kemaafan jika disana ada kedapatan suatu bahasa x mnyenangkan hati kalian semua. Juga mohon segala tunjuk ajar dalam melalui jalan yg di lalui. Sebarang kekurangan harap di perbetulkan dan segala yg ada itu harap sama2 di manfaatkan seadanya. Akhir sekali, hayatilah serangkap pantun...

"..Suramnya cahaya sang api langit angkasa,
muram si bumi mengeluh kesayuan,
sekiranya hamba menuturkan binasa,
harap besi walau kukuh di patahkan.."



Wassalam. Sekian untuk kali ini.

No comments:

Post a Comment