August 28, 2012

Solat dan hidup kita.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, setelah sekian lamanya laman ini tidak berusik, akhirnya dapatlah juga kita menulis dan mencoretkan serba sedikit idea yg terpendam.=)

Moga2 masa yg kita curahkan, elektrik yg kita gunakan, nikmat mata dan akal yg kita nikmati untuk singgah di laman saya ini, mendapat bonus pahala per second hendaknya^^. Insya Allah.

Pernahkan kita terfikir, 'kenapalah manusia yg mengaku 'beriman' dengan Allah ni, yg melakukan solat, puasa n sbgnya, buat maksiat?'. Sedangkan diorang sembahyang je, puasa penuh pulak tu. Tapi, apabila berada diluar 'rangkaian' ibadah2 itu, mereka secara 360 degree berubah. Mereka sudah tidak lagi patuh kepada Allah sebagaimana mereka patuh ketika mereka berada dalam 'rangkaian' ibadah mereka. Maka lahirlah satu golongan yg solat tapi mengumpat, solat tapi mencuri, solat tapi menipu, solat tapi dan tapi...

Mungkin kita terfikir lagi,' Allah yg mereka sembah/taat masa sembahyang tu, berbeza ke dengan Allah masa mereka di luar solat mereka?'.

Jawapannya mesti dan semestinya tak, kan?

Tapi kenapa?

Bukankah Allah dah sebutkan di dalam kitabnya yang mulia

"sesungguhnya solat itu akan menegah seseorang itu daripada melakukan perkara keji dan mungkar" -mafhum ayat. Sila rujuk surah Al Ankabut(surah labah2/spider) ayat 45.

Jadi, apakah firman Allah itu tidak benar?

Jelas sekali tidak. Tidak ada kata2 atau keterangan yang amat2 tepat dan benar melainkan Al Quran yg suci dari segala kesilapan. Kerana ia turun dari Allah, yg mencipta seluruh isi alam. Allah lah yang benar.

Maka, dimana silapnya?

Tidak lain dan tidak bukan, silapnya dari hati pensolat itu. Cek balik hatinya. Cek balik ilmunya.
Kerana Islam yg diturunkan oleh Allah melalui rasulnya, mendidiknya umatnya bahawa setiap perbuatan yang terpancar dari diri seseorang itu, berpunca dari lubuk hatinya. Disebabkan itulah perkara yang mula2 diutamakan pada diri seorang muslim itu adalah hatinya yakni imannya. Jika molek imannya maka cantiklah amalnya. Begitulah acuan yang diberikan oleh Islam.

Jadi kenapa mereka yang solat itu dalam masa yang sama buat maksiat?

Sama seperti yg saya sebutkan tadi. Cek hatinya. Mesti ada bad sector di dalam hatinya. Bad sector itulah yang perlu dibaiki dan dibuang dari dirinya. Bad sector itulah yang mendorongnya melakukan maksiat apabila berada diluar rangkaian solatnya itu. Di dalam solatnya, dia merasakan bahawa dia sedang berhadapan dengan Allah, akan tetapi apabila diluar solatnya dia merasakan bahawa Allah tidak lagi 'dihadapannya'. Di dalam solat, dia merasakan berdosa jika membuat perkara2 yg tidak sepatutnya, akan tetapi diluar solatnya tidak lagi. Orang sebegini sudah jelas bahawa mereka mengasingkan kehidupan mereka ketika solat dan ketika di luar solat mereka. Ketika solat, mereka tidak mengumpat, mereka tidak menipu, mereka tidak mencela, mereka tidak mencuri dan seumpamanya. Jika mereka berbuat salah satu perkara tersebut, maka batallah solat mereka.
Jika mereka menjaga hati mereka sewaktu solat itu, maka mereka mampu untuk mengawal dan menjaga hati mereka sewaktu di luar solat. Jika tidak, maka mungkin disebabkan hal inilah yang menjadikan hati mereka sentiasa liar samada di dalam atau di luar solat. Kerana fungsi solat itu adalah untuk satu cara 'training' untuk kita mengawal konsentrasi/khusyuk kita atau dalam erti kata yang lain adalah untuk menjaga hati.

Kerana apa? Kerana hati itulah harta dan kurnia yang paling penting. Dan ia mesti hidup!
Makanya, harus di cek balik solat kita. Solat kerana ikut2? Solat kerana takut dimarah? Ataupun solat untuk membaiki diri.?



Sekiranya dunia dan segala isinya yg menjadi 'qiblat' kita saat mendirikan solat, maka jelaslah bahawa ia sudah gagal. Solat yang gagal. Solat yg tidak dapat bonus pointnya. Solat yang tidak dapat 'memagari' dirinya dari panas api nereka Allah. Solat yang kosong.

Untuk akhirnya, jom kita jadikan hidup kita ini seperti hidup kita di dalam solat. Hidup di dalam keadaan yg penuh dengan ketenangan dan perhambaan. Hidup yang penuh dengan kebaikan dan jauh dari kemungkaran yg hina. Dan perlu kita ingat bahawa, setiap ibadah yg ditetapkan Allah ke atas kita itu bertujuan untuk mendidik kita. Suatu bentuk acuan yang sempurna.
Jom jadi hamba Allah yg paling baik^^,

p/S: mohon maaf jika terdapat kesalah isi ataupun tidak sampai maksud yang sebenarnya. Mohon tunjuk ajar. Tq.=')






1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete