October 11, 2011

A new DAy HAs COme~

Salam sejahtera buat sahabat2 sekalian. Mari sama2 kita bersyukur kepada Allah yang telah memberikan kita segala nikmat dan kesenangan untuk hidup di atas muka bumi ini. Alhamdulillah3..

Syukur itu tidak hanya dalam skop zikir yakni melalui lisan semata, akan tetapi melingkupi segenap aspek aktiviti harian kita, ataupun dalam erti kata lain, berterima kasih. So, klau sebut pasal berterima kasih ni, banyak kaedah dan cara yg dapat kita buat. Sebagai contoh, berterima kasih melalui perbuatan iaitu dengan melakukan segala suruhan atau perintah dan dalam masa yang sama kita meninggalkan perkara2 yang ditegah dan perkara2 yg makruh yakni tidak disukai oleh seseorang. Secara mudahnya kita berterima kasih kepada Allah dengan membuat segala perintahNya seperti solat, puasa, tutup aurat, mengasihi ibu ayah dan sebagainya.

******************************************
Allah 'berpesan' dengan kalamNya yg suci "sesungguhnya Allah tidak mengubah (perangai, keadaan, nasib...) sesuatu kaum itu sehinggalah mereka sendiri yang mengubahnya...."-surah Ar Ra'd.
Dari ayat ini, dapat kita fahamkan bahawa sesuatu nasib seseorang itu tidak akan berubah dengan sendiri tanpa ada usaha atau tindakan untuk mengubahnya. Maknanya malas itu tidak akan menjadi rajin jika hanya dibiarkan dan hanya menunggu masa rajin datang. Tidak akan yer. Akan tetapi perlu ada usaha untuk melawan atau untuk menepis rasa malas itu dari terus bersarang dalam diri seseorang itu.

Maknanya lagi, perangai kita yg buruk-nauzubillah- tidak akan lari dari kita sehinggalah kita besedia untuk membuangnya jauh2 dari kehidupan kita. Tanpa koreksi dari diri kita sendiri, ia tidak akan betul dengan sendirinya. Sama sekali tidak akan. Sebaliknya ia harus dibuang jauh2 dan dipagari dengan seribu macam sifat2 yang baik agar ia tidak kembalik bertakhta di dalam hati kita.
Soal kejayaan kita pulak, memang sudah terang lagi nyata, setiap orang atau insan mengimpikannya, akan tetapi harus sedar bahawa keadaan diri kita yang memutuskan samada  kejayaan itu berhak atau tidak untuk kita miliki. Memang tidak dinafikan tiada manusia yang mendambakan kegagalan, cuma kebanyakan mereka seolah2 mencampakkkan diri mereka ke dalam lohong kegagalan. Kenapa tidaknya, rasa hendak berjaya memang ada tersimpan jauh di dalam hati, akan tetapi, rasa bosan dan malas membaca pula erat dalam genggaman. JIka begitulah keadaan yang berlaku, memang mustahil untuk sesuatu kejayaan diraih kecuali  'perkara2' yg mengundang kegagalan itu diusir jauh.

Apa yg perlu diingat, sesuatu tidak akan berubah sehingga ia diubah. Dan siapa pengubahnya itu, jawapannya adalah kita si yang bertanya.=)

A new day has come....

it is the time we're waiting for...time to change!no more fall, no more failure, no more sad, no more pain but there is a lot of joy, a lot of success, a lot of happiness...lets get it..
A new day has come....

jika dahulu kita terkebelakang, sering kali rebah, seringkali resah, seringkali gagal..akan tetapi perlu diingat...A NEW DAY HAS COME,...masa untuk kejayaan yg baru...
mentari yang baru yg membawa sebuah sinar yang baru...baru untuk setiap yang baru...^_^
Maka bersiaplah untuk menerima suasana yg baru, kejayaan yg baru...dan yg paling penting kehidupan yg baru yg lebih baik..lets start a new fight!^^

Kobarkanlah smangat yang sedia ada dengan nyalaan yang lebih terang dan penuh dengan semarak cita. Nyalakanlah bara yang sudah mati, kerna ia akan terang kembali terang dengan smangat yang baru. Dan tetaplah dengan pesanan Allah, " la tai asuuu min rahmatillah..", "jganlah kamu berputus harap drpd rahmat Allah..".

Got to Go, lets start a new fight!A new season!

~bErnaFasLah deNgan nAma TuHanMu...~

No comments:

Post a Comment